De weg van de Franken

15 mei 2014 - Brienne-le-Château, Frankrijk

Dag 3: 15 mei Van Chalons-en-Champagne  naar Coole 21 km (totaal 76 km)

Vanmorgen gaan Jan en J op zoek naar een bakker om proviand voor deze dag te kopen want we gaan "rien" tegenkomen vandaag. Behalve een bakker zien ze ook een supermarkt waar ze broodbeleg, water en yoghurtjes kopen. Op de terugweg ontdekken ze een café waar ze een bakje koffie drinken. Terug in de herberg gaan we eerst eten in een gemeenschappelijke ruimte waar H een lekkere kop thee kan maken (zelf meegenomen groene thee). Dit is wel iets dat ze mist op deze camino. Ook maken we ons brood voor onderweg alvast klaar. De helft met rauwe ham en de andere helft met camembert. Up naar buiten en wegwezen .... Eerst mogen we nog    ruim 3 km langs het kanaal lopen over een betonnen pad. Hierna lopen we langs de D80 en steken de rivier La Marne en een spoorlijn over. We gaan door Sogny-aux-Moulins en zijn snel dit dorpje alweer uit.  Tussen de uitgestrekte  akkers door vervolgen we onze weg. De oude Romeinse weg strekt zich kaarsrecht voor ons uit. Vandaag en morgen ligt onze route op deze weg. Doordat de 1e 2 dagen voor ons veel te zwaar waren (29 en 26 km) zijn we nu, na 21 km, oververmoeid met diverse pijnklachten. We besluiten om te proberen of we de laatste 6 km een lift kunnen krijgen. Dit lukt eigenlijk gelijk. Een bewoner van het dorpje Fontaine-sur-Coole is bereid ons weg te brengen. Een ritje van een paar minuten maar we zijn hem erg dankbaar. In Coole is alleen de schoondochter aanwezig op het voor ons gereserveerde adres. Ze verwijst J naar het huis op nr. 13 (zij woont op nr 17 het adres in onze gids). Ze zegt dat haar schoonvader van het land komt. Er staan stoelen op het terras dus daar gaan we zitten wachten. Het is winderig maar af en toe schijnt de zon. Jan arriveert intussen ook en komt erbij zitten. Opeens zegt hij: het is hier koud en wat duurt het lang ik ga nog maar eens naar hiernaast om te vragen of het nog lang duurt. Schoonpapa  is onderweg zegt hij als hij terugkomt. Als hij arriveert gaan we naar binnen, stellen ons voor en krijgen iets te drinken aangeboden, bier voor de mannen en een appelsap voor H. We krijgen een mooie kamer om te slapen, mogen hun douche gebruiken en ook handdoeken. Zeer welkom voor de pelgrim. Na de was te hebben opgehangen op een rek in het washok gaan we gezamenlijk aan tafel. Jean-Pierre en Monique (zijn vrouw die inmiddels ook thuis is van haar werk) zijn zeer gastvrij. We drinken een aperitief waarna we gaan eten. Het is een zeer aangename avond met veel gepraat en gelach. De zoon en schoondochter komen nog langs met hun dochtertje Mathilda. Zij wordt zaterdag 2 jaar. De familie gaat dan naar Lyon voor een bruiloft. Toevallig wilden we zaterdag in Balignicourt overnachten maar de gite daar is van een neef die ook naar die bruiloft gaat dus gaan we een ander plan maken. Het wordt laat en we willen nog wat schrijven dus nemen we afscheid, bonne nuit!!