Méditerranée

28 juni 2014 - Portovenere, Italië

Dag 47: 28 juni van Aulla naar Sarzana 17 km (totaal  834 km)

Eerst lekker ontbijten en we zijn weer aan de wandel. Aulla uitlopend beginnen we gelijk te klimmen, nu nog over asfalt gelukkig. We bereiken Bibola en daarna Vecchietto waar we voor het dorpje allemaal auto's zien staan. We begrijpen al gauw waarom, de straatjes zijn hier zo smal dat er geen auto doorkan. Bij het kerkje pauzeren we even, lekker in de schaduw op een bank. Een heel apart plaatsje is het. Even later zien we een, "gemotoriseerde kruiwagen" noemen we het maar, langskomen en even later weer terug volgeladen met boodschappen. Zo doen ze dat dus hier. We gaan weer verder en na dit bergdorp verandert ons pad. Het wordt smal, over gras en langs hoge brandnetels, overgaand in een stenig pad en ook nog flink stijgend. Een zware etappe dus voor vandaag maar dat hadden we al gelezen. Als we Ponzano Superiore zien, bovenop de top van een berg, lijkt het dat de huizen gewoon bovenop elkaar zijn gebouwd wat ook het geval is als we hier arriveren. De, ook smalle, straatjes lopen kriskras onder de huizen door met veel poortjes en trappen. Hier verdwalen we dus even omdat we niet opletten en uitkijken naar een bar (die er wel is, maar gesloten voor de siësta).  We gaan eerst ons brood opeten en J gaat daarna op zoek naar de uitgang. Als hij terugkomt zegt hij: de bar is open en het pad loopt er vlak langs. Het is ook vandaag weer erg warm dus eerst maar de bar bezoeken. De rest van de middag is het voornamelijk dalen over slechte paden, vermoeiend en slecht voor de knieën. Bij het naderen van Sarzana ziet J een "grote" dode slang liggen die hij natuurlijk wilt fotograferen. Er staat een maïsveld aan weerszijden van de weg waar de slang waarschijnlijk leefde. H loopt maar alvast door, stel je voor dat er nog één het maïsveld uitkomt? Sarzana is een redelijk grote stad en het duurt wel even voordat we het oude centrum bereiken. Op een plattegrond zien we hoe we naar bij de  parochie  komen. We kunnen in een zaaltje slapen, matras op de grond en een goede douche, en dat voor maar € 5,- pp. Naast ons logeren nog  2 pelgrims, een Italiaan, Valerio en een Amerikaan. In het centrum drinken we eerst nog iets voordat we op zoek gaan naar een restaurant. We hebben er prima gegeten voor maar € 7,- pp incl. de wijn.