Van Departement Marne naar Aube

17 mei 2014 - Bar-sur-Aube, Frankrijk

Dag 5: 17 mei van Corbeil naar Brienne -le-Chateau  26 km  (totaal 121 km )

Vandaag is Jan jarig, van harte gefeliciteerd. Vanmorgen snel ontbijten en na het opruimen gaan we weer op weg. We lopen nog steeds over de kaarsrechte Ancienne Voie Romaine. In Donnement (7,5 km) nemen we de eerste rustpauze. Weer bij een kerkje en tussen de graven eten we stroopwafels en drinken cola. Bij iedere rust doet H haar schoenen en sokken uit om zo haar voeten rust te geven. Ook kunnen de sokken mooi drogen. Na de kerk te hebben bezocht gaan we weer op weg. We lopen Balignicourt binnen (9 km). Hier hebben we een lift gekregen naar Rosnay-l'Hopital. (8 km) om de knie van H te sparen waar ze wat last van heeft. Op een terras drinken we een cola en gaan verder voor de laatste 9 km naar Brienne-le-Chateau. In Perthes-les-Brienne nemen we nog een rust en eten ons brood. De laatste km's lopen we langs de D6. Het is goed warm geworden hier en we lopen in de volle zon. In Brienne gaan we eerst op zoek naar Tourist Info want daar zouden we een sleutel krijgen van de hostel. Het is druk hier. We zien een affiche waarop wordt vermeld dat er dit weekend een feest is ter herdenking aan Napoleon. We zien het Chateau hoog boven de stad liggen. Het is nog een behoorlijk stuk lopen voordat we bij Tourist Info zijn. Dan blijkt dat alles is volgeboekt in verband met het feest. De dame achter de balie gaat voor ons bellen en vindt nog een slaapplek. 26 km verderop terwijl we hebben gezegd dat we lopen en niet fietsen. Ze belt haar vriend maar die kan ons niet brengen. De eigenaresse van de Chambre d'hote wilt ons wel komen halen. En zo zijn we weer gered. We overnachten in Villeneuve-Au-Chene. We krijgen hier een superkamer met douche en toilet. Het enige probleem is dat we een eind van onze route afzitten. De eigenaars bieden aan ons morgen mee te nemen naar Bar-sur-Aube. Zo kan de knie van H extra uitrusten. Ook niet verkeerd. Het diner is magnifiek. We zijn met z'n twaalfen +2 kinderen die met hun ouders naar een pretpark in de buurt gaan. We starten met een glas champagne en toast met tapenade. Hierna een  voorgerecht met rose, een hoofdgerecht met rode wijn en een dessert om af te sluiten. Koffie of thee na. De eigenaresse spreekt redelijk Engels en een paar woorden Nederlands. Er is een gezin uit Parijs waarvan de man z'n vader in Californië woont. Ook hij spreekt goed Engels net als het bevriende gezin. Dus we hebben een bijzonder aangename avond gehad.

1. Leen schepers:
    18 mei 2014
    Leuk hoor om te lezen hoe jullie reis verder gaat. Succes en ik ben wel een klein beetje jaloers. In de goede zin dan eej. Ik zou der wel bij willen wezen. Wij hebben vandaag 35 km in België gewandeld als training voor de 4daagse. Was ook mooi, maar morgen weer werken das toch anders. Maar zet em op en veel plezier
  2. Mam:
    18 mei 2014
    Wat maken jullie alweer veel mee, Is je broek erg kapot van die hondenbeet, rotbeest. Hoop Hetty dat je niet al teveel last van je knie krijgt. Mam x
  3. Henk Franken:
    19 mei 2014
    Moet gezegd, ze zijn over het algemeen tot nu toe wel erg gastvrij daar in dat Franse land. Al dat eten wat voor je neus geschoven wordt, onderdak wat geregeld wordt, vervoer hier en daar naar toe, drinken, toe maar...
    ...alleneg mè al die champagne en rosé en zo wel uitkijke or. Vor ge't wit worre deur 'J' complete banke mè kruisbeelde en al uit die kerkskes, waar jullie allemaal lengst komme, geslipt om 's lekker te gaan ligge slape tusse al die grafzerreke! Wie wit watter dan snachs allemaal gebeure ga??
  4. Anja en Wilfred:
    20 mei 2014
    Om te beginnen gefeliciteerd met Jan.
    Wat maken jullie veel mee.
    Groetjes uit Voorburg
  5. Piet, je weet wel:
    20 mei 2014
    Ben nu in Nijmegen en kan even reageren op jullie berichten. Wat ik zo lees zijn er wel wat strubbelingen onderweg en Jacq moet zijn hondenfluit maar paraat houden met een touwtje om de nek. En Hetty zorg er voor dat je je knie niet overbelast, het baart mij wel enige zorg. Maar ga verder heerlijk genieten van alle spannende dingen. Liefs, PP.