Via Trionfale........

23 juli 2014 - Agios Gordios, Griekenland

Dag 72: 23 juli van La Storta naar ROMA 19 km (totaal  1258 km)

Op naar het eindpunt. Deze laatste etappe brengt ons door het voorstedelijk gebied naar Roma. Onderweg op een terras worden we gewaarschuwd door een paar mannen om onze rugzak niet langs de weg te zetten want die kunnen dan makkelijk worden gestolen. Als we verder gaan zijn we op een gegeven moment de weg even kwijt. Een grote kruising/rotonde met splitsing van de wegen zorgt voor verwarring. Over de Via Trionfale lopen we Roma (op z'n Italiaans) binnen. De San Pietro zien we vanaf de Monte Mario voor het eerst. Daarna dalen we de trappen af om uiteindelijk bij de muren van het Città del Vaticano uit te komen. Als we de  muren naar links volgen komen we tenslotte bij het Sint Pietersplein uit. WE ZIJN ER EN HEBBEN HET GEHAALD. We kijken onze ogen uit. Wat een indrukwekkende plaats. Overal mensen en een enorm lange rij personen die het Vaticaan willen bezoeken. Eerst maken we natuurlijk wat foto's. We weten dat we het testimonium bij het Vaticaan kunnen verkrijgen na het overleggen van ons credencial. Dus nu op zoek naar de Zwitserse wacht die we eerst zullen moeten passeren. De wacht verteld ons dat we tussen 09.00 en 12.00 uur en na 16.00 uur naar binnen kunnen dus besluiten we om dit dan maar morgenochtend te gaan doen. Nu eerst tijd voor een ijsje. In een straatje tegenover het Vaticaan, de Borgo Sancto Spirito, zien we een gelateria. het ijs smaakt weer prima en is niet duur voor centrum Roma. Op een trap vlak naast de gelateria eten we het ijs op. Dan worden we aangesproken door een Frans echtpaar, ze zien onze rugzakken staan, ze slapen op hetzelfde adres en vertellen dat het er erg mooi is. J heeft een routebeschrijving naar ons logeeradres Spedale della Provvidenza. Eerst lopen we een minuut of 20 langs de rivier de Tiber, daarna linksaf, rechtsaf en we zijn er. Een bijzonder vriendelijke ontvangst krijgen we. Een mooie binnentuin zien we en in het gebouw zijn boven 2 slaapzalen, mannen en vrouwen gescheiden van elkaar. Hier kunnen we 2 nachten blijven. Ook het avondeten en ontbijt is hier mogelijk. Er wordt ons verteld dat ook hier het ritueel van voeten wassen wordt uitgevoerd. Een half uur voor het avondeten worden we verwacht in de binnentuin. Er is nu nog tijd genoeg om een bar te zoeken dus eerst maar eens de buurt verkennen. H koopt nog wat ansichtkaarten om naar huis te sturen en bij de bar ernaast gaan we maar eens genieten van het feit dat we in Roma zijn.
Het wassen van de voeten ervaren we ook hier als een speciale gebeurtenis. Hierna eten we gezamenlijk  met de medepelgrims en hospitaleros. Daarna slapen om morgen uitgerust naar het Vaticaan te gaan voor het testimonium en op zoek te gaan naar een andere slaapgelegenheid voor nog 2 nachten want we willen graag nog een paar dagen extra in Roma blijven.

Op het moment dat dit verhaal wordt geschreven zijn we onderweg naar Bari om vandaar met de boot over te steken naar Corfu voor een welverdiende (vinden we zelf) vakantie. De afgelopen dagen zijn we in Napels geweest vanwaar we een aantal cultuurplaatsen hebben bezocht. Maar daarover (en de foto's) later meer.

1. Louis:
    In 2013 ook meegemaakt Proficiat en genieten
    de wandellaar Louis Janssen Mariaheide
  2. Hugo, Natascha, Luca, Esmee en Kyan:
    1 augustus 2014
    VAN HARTE GEFELICITEERD!!! Jullie hebben het wederom gehaald. Als ik de verhalen allemaal lees leek mij deze tocht pittiger en gevaarlijker dan Santiago, super dat jullie nu in Rome zijn (geweest). Geniet lekker van de zon, zee en het strand op Corfu, rust lekker uit de komende 3 weken en we zien jullie snel weer. Veel liefs van ons allemaal.
  3. Helmie en Jacqueline:
    1 augustus 2014
    Hoi H en j, van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie!! Na alles wat jullie onderweg hebben mee gemaakt een dikke, dikke pluim van ons.
    Geniet van jullie wel verdiende vakantie!!
    Groetjes vanuit Doetinchem, Helmie en Jacqueline
  4. Lucienne:
    1 augustus 2014
    Van harte gefeliciteerd met t behalen van dit mooie, bijzondere doel! Ik heb erg genoten van jullie verhalen. Waanzinnig! Xxx
    lucienne
  5. Ilona:
    1 augustus 2014
    nou echt stoer hoor ,helemaal naar rome en nu waarschijnlijk op het eiland corfu..........ik dacht al zie al aar dagen geen verslag...misschien zijn ze verdwaald?of de weg kwijt??hahahaha enjoy corfu en we zien elkaar als jullie terug zijn liefs henk en ilona
  6. Sonn Franken:
    1 augustus 2014
    hartstikke gefeliciteerd met het behalen van zo'n prachtige locatie. En de reis is de verzameling van momenten die uiteindelijk je avontuur bepalen, en zo te zien en te horen hebben jullie heel wat speciale momenten gehad. Geweldig mooi, nogmaals gelukgewenst bij het bereiken van zo'n mooie mijlpaal
  7. Anouk Kuizenga:
    2 augustus 2014
    Gefeliciteerd !!!!! En nu maar heerlijk genieten en tot gauw x x x
  8. Bas Crucq:
    Gefeliciteerd.
    Het is een geweldige reis geweest met ups en downs, maar jullie zijn doorzetters.
    Ik heb de verhalen (bijna allemaal) met genoegen gelezen.
  9. Dre en Rianne van der Sanden:
    2 augustus 2014
    Gefeliciteerd met jullie prestatie. Groetjes van ons uit Nispen.
  10. Gene en Caroline:
    2 augustus 2014
    Geweldig, wat een tocht! Dank voor jullie verhalen.
    Nu volgend jaar een blokske om naar Jeruzalem?!
  11. Piet, je weet wel:
    2 augustus 2014
    Gefeliciteerd met deze fantastische prestatie en geniet nu maar lekker op Corfu. Aan de westkust zie je schitterende zonsondergangen en de stranden zijn daar geweldig.
    Veel plezier daar en genieten.
    Liefs, Papa.
  12. Ellen:
    2 augustus 2014
    Wat een reis! En wat een prestatie! Jullie zijn er. Van harte. Ik wens jullie een heerlijke vakantie toe!
  13. Nicole:
    2 augustus 2014
    Heel erg gefeliciteerd!! Ontzettend knap! Ga maar lekker genieten van Corfu, zijn wij net ook geweest!! prachtig eiland, laat de voetjes maar eens tot rust komen! x Nicole
  14. F.van ,t Sant:
    2 augustus 2014
    Van harte gefeliciteerd met het bereiken van jullie einddoel.Geniet vanje vakantie en neem voor de terugtocht een goede kaart mee,dat scheelt in tijd.Hartelijke groeten van Tijn en Frits.
  15. Pieter:
    2 augustus 2014
    Goed gedaan, jochies. Nu lekker uitrusten. En dan fluks aan het werk met Snowblind Goes Lizzy! :)
  16. Tonny en Lisette:
    2 augustus 2014
    Gefeliciteerd samen wat een voetreis naar Rome !!!!!Wij gebruiken het wel eens als gekheid van wat heb je gewonnen (voetreis naar Rome haha ) Nou jullie hebben het echt gedaan chapeau !!! Ik heb zo veel mogelijk gelezen van jullie reis ,echt geweldig en nu lekker uit rusten Tot over een paar weken groetjes uit ook het warme Holland 29gr x x
  17. Tonny en Lisette:
    2 augustus 2014
    Hoi nog even wat vergeten ,wat waren het schitterende foto's allemaal net allemaal schilderijtjes prachtig !!!!!!!!! Gr Tonny en Lisette
  18. Anita:
    2 augustus 2014
    ha geweldig gedaan geniet van jullie welverdiende vakantie. nogmaals bedankt voor al jullie ervaringen dieje met ons wilde delen. gr vanuit de bosstraat
  19. Margreet:
    2 augustus 2014
    Proficiat, wat een prestatie! Ben je nu toe aan nieuwe voetjes? Die zullen wel versleten zijn. Fijne vakantie. groetjes Margreet.
  20. Jos en Lianne:
    3 augustus 2014
    Gefeliciteerd met deze prachtige prestatie. We hebben van jullie verhalen genoten. Geniet nu maar lekker van jullie welverdiende vakantie.
    Groetjes van Jos en Lian
  21. Nick:
    3 augustus 2014
    Omnes viae Romam ducunt
  22. Els den Outer:
    4 augustus 2014
    Goed gedaan, heb genoten van jullie reisverhalen.
    Groetjes Els den Outer
  23. Jan Muskens:
    4 augustus 2014
    Gefeliciteerd luitjes, wat een prestatie.
    Nu lekker gaan genieten van jullie vakantie,day is dik verdiend.

Groetjes uit de Welberg
  24. Jacques de Koning:
    7 augustus 2014
    Even kijken of ze er al zijn. En potdorie zitten ze op Kerkira i.p.v. in Roma. Loop ik weer achter, kan jullie tempo niet bijhouden. Nou van harte proficiat gewenst met deze prestatie!
    Geniet ze, ook namens Marlies, Jacques.