Stad van Puccini

4 juli 2014 - Lucca, Italië

Dag 53: 04 juli van Valpromaro naar Lucca 16 km (totaal 869 km)

We hebben heerlijk geslapen. De wekker gaat weer om 05.00 uur zodat we om 06.00 uur buiten lopen. J had bedacht dat we na 2 km in een dorpje komen dus daar zal wel een bar zijn voor een ontbijtje, niet dus. Dan maar door naar Ponte S.Pieteo (8 km). Daar zou volgens ons boekje wel iets moeten zijn maar op de één of andere manier kunnen we het niet vinden. Gelukkig hebben we als nood nog een stuk pure chocolade met nootjes. De dagetappe van vandaag is gelukkig maar 16 km en het is wat bewolkt dus dat redden we wel. Ons pad van vandaag is grotendeels goed op een klein stuk na. We arriveren voor 12.00 uur al in Lucca (voor de vestingmuur) en gaan de eerste bar die we tegenkomen binnen. Een goede plek om de inwendige mens te versterken. Na deze welverdiende rust gaan we door, op weg naar de oude stad. We komen door de Porta S. Donato De oude stad binnen en gaan eerst naar Azienda di Promozione Turistica voor de nodige reserveringen en een plattegrond van de stad. Hier ontdekken we dat  de componist Giacomo Puccini in 1858 in deze stad is geboren. Vlakbij zijn geboortehuis staat een standbeeld in "relaxte" houding van hem. Dat gaan we vanmiddag eens opzoeken.  We slapen bij de Misericordia, gelukkig mogen we al naar binnen want het is nog geen 15.00 uur. We zitten in een appartement (midden in het centrum, kan niet beter) op de bovenste verdieping van het gebouw, er zijn meerdere slaapkamers en we kiezen een kamer die op slot kan want we blijven hier een dag extra. Na het installeren en douchen gaan we een lekker ijsje eten want dat smaakt hier in Italië supergoed. Daarna op zoek naar Puccini, we maken een paar mooie foto's van hem. Als we een Spar zien besluiten we om boodschappen te halen voor ontbijt en lunch want we hebben de beschikking over een koelkast. In ons " penthouse" liggen kaartjes van een restaurant dus daar willen we vanavond gaan eten. Ondertussen is er een medepelgrim gearriveerd, een jonge Amerikaanse die naar Rome wilt fietsen, dit is haar eerste dag. Omdat deze dag al vroeg begon voor ons zijn we best wel moe, na het eten gaan we lekker slapen. Geen wekker voor morgen, heerlijk!!!