3e vakantiedag

1 juli 2014 - Portovenere, Italië

Dag 50: 01 juli Portovenere

Voor vandaag hebben we niets afgesproken want we willen Portovenere bezoeken. Het liefst gaan we met de boot. De pendelbus zit vol dus daarmee kunnen we niet in Riomaggiore komen. We gaan met de streekbus die tot aan het station in Riomaggiore rijdt. Nu kunnen we met de trein naar La Spezia en vandaar met een bus of boot naar Portovenere. Maar we gaan eerst hier bij de haven kijken of de boten varen. Dat is niet het geval maar we horen dat de boot wel vaart vanaf Monterosso rechtstreeks naar Portovenere. Wij dus als een speer snel naar het station om de trein te halen naar Monterosso. Deze komt daar aan om 11.45 uur en om 12.00 uur vertrekt de boot. We hebben geluk want we zien de boot al liggen vanuit de trein zodat we weten welke kant we op moeten. Pfff net gehaald, we varen. Nu zien we alle dorpjes ook nog eens vanaf zee. Ook Portovenere is een stadje dat de moeite van het bezoeken meer dan waard is. We voelen ons deze dagen echt toerist. We zien wat verderop een groot cruise schip voor anker liggen. En in het haventje hier liggen een paar luxe jachten waarvan  één wel de kroon spant (letterlijk). Het schip heet "Crowned Eagle", voert de Engelse vlag  en de bemanning is erg bedrijvig met het schoonspuiten van het jacht en boodschappen halen. J spreekt nog één van de dames (die ook tot de bemanning horen) aan en vraagt wie de eigenaar van het schip is met een lach. Hij krijgt een lach terug en de dame antwoord: niet een bekend persoon hoor. We gaan, om deze dag af te sluiten, op een terras bij de haven zitten en genieten van alles om ons heen. We zien een jong kind, met lang haar, maar denken toch dat het een jongen is, die heerlijk bezig is met zijn vishengel. Dan laat hij die liggen, rent langs het terras waar we zitten en komt terug met een grote bak die hij vult met water. Hij heeft veel bekijks van een aantal tieners die hier volop liggen te zonnen en zwemmen. Dan komt hij weer langs rennen met een viskorf deze keer. Erg leuk om te zien hoe serieus hij hiermee bezig is.
Met een boot gaan wij nu naar La Spezia waar we met de lokale bus weer terug gaan naar het Ostello.