Steile hellingen

30 mei 2014 - Saint-Maurice, Zwitserland

Dag 18: 30 mei van Besancon naar Etalans 28 km (totaal 344 km)

Met de bus naar het centrum en daar start onze etappe van deze dag bij de  kathedraal. Eerst dalen we sterk af naar rivier de Doubs waarlangs we even blijven lopen. Dan worden we sterk verrast met een klim die je liever niet wilt doen....zo steil en zo hoog. We klimmen van 256 naar ruim 450 meter. Al puffend aangekomen eten we eerst wat fruit in een mooie kapel en genieten dan nog van een prachtig wijds uitzicht in de richting van Besancon. We volgen een mooie route vandaag maar lopen op een gegeven moment toch weer vast. We zijn nog geen 3 weken onderweg maar nu al veel vaker fout gelopen dan in 5 maanden naar Santiago. De routebeschrijving van dit boekje is voor ons zeer onduidelijk (en niet alleen voor ons hebben andere pelgrims onderweg verteld). Als we het juiste pad weer hebben gevonden lopen we door een mooi natuurbos. Veel kikkers, vlinders, vogels en bijen. We arriveren in Saône en lopen dan door naar Mamirolle (15.5 km maar wij hebben er alweer 18 gedaan meer dan genoeg voor vandaag na het klimmen bij de start). We gaan met een trein naar Etalans waar we overnachten in de Gite " Hauts Doux Instants d'Evasion van Florance Loriod. Een superplekje, na het douchen brengt Florance ons naar een restaurant waar we lekker eten en haalt ons daarna weer op. Ze heeft geprobeerd voor ons een overnachting te regelen in Aubonne maar dat is nog niet gelukt. We spreken af om morgenochtend verder te overleggen hoe we het gaan oplossen, voor nu eerst maar eens lekker gaan slapen!!