Langs de Rhône

7 juni 2014 - Bourg-Saint-Pierre, Zwitserland

Dag 26 : 07 juni van La Pelouse naar Martigny 20 km (totaal 512 km)

We hebben prima geslapen in dit mooie klooster. De kamer doet niet onder voor een hotelkamer. Na een goed ontbijt zijn we weer op weg. We besluiten om een andere route te nemen want het fout lopen zijn we goed zat. We lopen voor een deel langs de Rhône, de rivier ziet er wel grauw uit. Na een stuw zien we pas hoe snel de rivier stroomt. We hebben een afwisselend pad, eerst over asfalt en dan weer over een bospad. Voor ons middageten gaan we in het gras langs de rivier zitten want er zijn geen bankjes te zien. Voor J is dit niet zo fijn, hij heeft veel last van zijn been, waarschijnlijk door de rugzak. We zullen blij zijn als we in Aosta zijn want daar kunnen we dan wat ballast naar huis sturen. Vanaf La Balmaz (10 km) volgen we de originele Via Franceniga die goed is gemarkeerd. We zien de mooie waterval van La Pissevache en nemen natuurlijk wat foto's. We lopen nu naar Vernayaz waar we in een supermarkt een magnum kopen want we hebben zin in een ijsje. Het is vandaag erg warm, dat ijs smelt gauw, dooreten dus. Naar Martigny is het nog ruim 6 km en vanaf hier loopt de route door het bos, een mooi stuk om te lopen is het, licht hellend en dalend en in de schaduw wat zeker niet onbelangrijk is.  Martigny ziet er wel gezellig uit maar we gaan nu eerst de Paroisse Notre Dame de la Visitation opzoeken waar we een overnachting hebben gereserveerd. We horen dat we niet in Martigny overnachten maar we worden naar een plek gebracht 2 km verder waar een kerk staat met een huiskamer/keukentje/douche en 1 slaapkamer met 1 bed. Jan is hier al en slaapt in het bed. Gelukkig zijn hier in een andere ruimte een stapel matrassen die we kunnen gebruiken. De bank heeft losse kussens dus die gebruiken we als hoofdkussen en onze slaapzakken maken ons bed voor deze nacht kompleet. Morgen klimmen we naar Orsières.

1. Tineke:
    10 juni 2014
    leuk om te lezen.. volgens mij best een zware tocht