Laatste dag in Frankrijk

1 juni 2014 - Saint-Maurice, Zwitserland

Dag 20: 01 juni van Pontarlier naar Les-Hõpiteux-Neufs 21 km (totaal 384 km)

Na een goed ontbijt in de jeugdherberg verlaten we de horlogestad, de op één na hoogste stad van Frankrijk (828 m). In een distillerie 3 km ten zuiden van Pontarlier vindt de productie van absint plaats, een anijslikeur. Het is een zonnige dag en we klimmen weer volop, vooral door een bos. We komen bij Fort du Larmont dat afgesloten is. Via een zigzaggend pad dat op de flank van de berg ligt lopen we over gras naar beneden. Op een uitzichtpunt hebben we een mooi zicht op het Château de Joux uit de elfde eeuw. Jan zien we niet meer dus denken we dat hij een eind voor ons loopt. We lopen La Cluse-et-Mijoux binnen en gaan door naar Montpetot. Opeens hoort H Jan roepen vanaf de flank van de berg dus nemen we even een rustpauze om op hem te wachten. We gaan verder door een weiland weer een bos in met een sterk stijgend pad naar Les Fourgs. Vervolgens lopen we ruim 7 km door het Bois Jean Guillemin en het Bois Les Côtières. Jan zijn we weer kwijt, zijn tempo ligt hoger dan dat van ons. Ongeveer 2 stappen van H is er1 van Jan. Wel hebben we gezelschap gekregen van 3 paarden die worden bereden door een vader met z'n zoon en dochter. Als we gaan afdalen stappen ze af, we denken dat het voor de paarden te steil en/of te glad is want we lopen hier op asfalt. Zo hebben we gedurende een aantal kilometers gezelschap. Na 20 km bereiken we Les Hôpiteux-Neufs waar we Jan ook weer zien. Er is hier een gezellig Frans marktje met o.a. broccante. We gaan eerst de camping opzoeken want we zijn de hele dag niet gebeld door de eigenaar. Het is wel een beetje vaag hier. We drukken op een bel, horen dat er via een telefoon verbinding wordt gemaakt maar de eigenaar geeft aan dat we om 19.00 uur maar eens terug moeten komen. Het is nu 17.00 uur en we zijn moe. We lopen terug (weer 500 m) en H stelt voor om eerst te gaan eten zodat we dat maar alvast gehad hebben. We vinden een restaurant met een menu van salade, lasagne en tarte fraiche als toetje. Hierna maar weer eens terug naar de camping. Meneer is er nog niet, weer bellen en hij zegt om 19.30 uur te komen. Niet dus, weer bellen. Hij roept cinq minutes. Nou uiteindelijk komt er iemand die ons de sleutel geeft van een chalet die hier volop staan want dit is duidelijk een wintersportgebied. Kunnen we eindelijk de rugzakken afdoen en lekker douchen. We willen het gereserveerde hotel annuleren maar krijgen een antwoordapparaat. helaas dan maar. We hebben ons best gedaan. H heeft een paar zakjes groene thee mee van huis dus na het douchen een lekker bakske thee en bedtijd. Vandaag hebben we geklommen van 828 m naar 1200 m. Morgen vroeg weer op. Dan passeren we de grens met Zwitserland.

1. Ilona:
    6 juni 2014
    en dan ontzettend gaan jodelen hahahahahahahaha
  2. Michel van loon:
    7 juni 2014
    Nou dat is klimmen geblazen.Wel een mooie omgeving.Wij genieten er ook een heel klein beetje van.Kom natuurlijk door de foto's en het verhaal erbij.Wij doen het maar met de bergse diepsluis,daar is water en heel veel bootjes .groetjes van Michel en jeanne