Naar het hoogste punt...

10 juni 2014 - Nus, Italië

Dag 29: 10 juni van Bourg-Saint-Pierre  naar Grand Saint Bernhard  (totaal 536 km)

Het is vandaag zover.  We gaan letterlijk naar het hoogste punt van deze wandeling naar Rome, 2473 meter. Na de gevaarlijke ervaringen van de afgelopen dagen hebben we besloten om deze laatste 11,5 kilometer met de bus te doen. Bovendien hoorden we al dat mogelijk het laatste stuk niet te lopen zal zijn omdat er nog sneeuw ligt, en dat klopt helemaal. Na een rit van zo'n 25 minuten stappen we boven op de pas uit en worden we getrakteerd op prachtige vergezichten. We gaan ons eerst melden in de hospice waar we overnachten zodat we van onze rugzakken verlost zijn. Daarna brengen we een bezoek aan het museum en waar we ook de beroemde Sint Bernhardhonden van dichtbij kunnen aanschouwen. Binnen  volgen we een route die ons behoorlijk informeert over de flora/fauna/gesteente/oudheid  en al wat dan nog niet méér wat zich hier ooit heeft afgespeeld. Na dit bezoek wandelen we nog om het half bevroren stuwmeer effe naar Italië en terug om in een café de laatste Zwitserse Franken op maken. s'Avonds zitten we met Jan en een variërend gezelschap uit verschillende landen aan tafel om zo deze dag weer af te sluiten.

1. Helmie en Jacqueline:
    14 juni 2014
    Hallo H en J,
    Wat een belevenissen maken jullie mee. Wij zijn blij dat jullie de bus hebben genomen naar de Saint Bernhard pass. Het is lopend niet te doen. Voor de foto's zonder sneeuw kunnen jullie bij ons terecht :-))
    Zet hem op en we genieten van jullie verhalen.
    Groetjes Helmie en Jacqueline.