752 meter klimmen....

9 juni 2014 - Bourg-Saint-Pierre, Zwitserland

Dag 28: 09 juni van Orsières naar Bourg-St.-Pierre 13 km (totaal 536 km)

Alweer een zonnige dag wacht ons. Na een kwartier wandelen beginnen we aan een behoorlijke klim. Gelukkig hebben we schaduw van de bomen, her uitzicht is schitterend. Het pad waarop we lopen is goed. Zo te zien rijden hier ook weleens auto's dus de weg is breed. Hopelijk blijft het zo. Het klimmen is zwaar maar goed te doen. De temperatuur stijgt gestaag dus op de delen waar geen bomen staan is het zeer warm. De rivier de Dranse horen we continue onder ons stromen. We steken de rivier regelmatig over. H wilt erg graag met haar voeten in het water om te koelen. Het is hier niet mogelijk om bij her water te komen maar na weer een oversteek zien we een plek waar het zou kunnen. Schoenen uit, Crocs aan en na een beetje klimmen is ze bij de plek waar ze het water in kan. Steenkoud maar heerlijk verkoelend. De foto die J hiervan neemt mislukt helaas dus geen beeld hiervan. Lekker opgefrist lopen we verder. Direct hierna stopt het pad en moeten we weer steil omhoog klimmen over een geitenpad met links van ons de diepte, doodeng omdat we het gewicht van onze rugzakken nu extra voelen. Als je hier uit balans raakt zorgt het gewicht van je rugzak er wel voor dat je naar beneden stort. na ongeveer 30 meter klimmen waren we boven, gelukkig. zonder rugzak goed te doen hoor maar met rugzak niet, vinden wij.  Hopelijk blijft het hierbij voor vandaag. Na 7,5 km zijn we in Liddes waar we eten en een ijsje kopen. We vervolgen onze weg en genieten van de mooie natuur. We overnachten in Bourg-Saint-Pierre, een dorp met een bijzondere geschiedenis. Zowel Karel de Grote, Napoleon Bonaparte, Julius Ceasar en Hannibal zijn hier gepasseerd.
De 18e eeuwse kerk, gewijd aan Saint Pierre heeft nog zijn oorspronkelijke 11e eeuwse klokkentoren. En bij de muur van het kerkhof is een Romeinse mijlsteen ingemetseld , waar je uit kunt opmaken dat Martigny op 24 mijl afstand ligt.
Morgen gaan we met de bus naar de Grote Sint-Bernhardpas. Her is nog ruim 800 meter klimmen en we eten niet hoe het pad eruit zal zien. Het is voor de knie van H te belastend en we vinden ook dat het nu wel gevaarlijk genoeg is geweest. Op her moment dat dit verhaal wordt geschreven zitten we in een hotel hier in Bourg-St.-Pierre, waar een goede internet verbinding is, te wachten op de bus. Om 12:07 uur vertrekken we naar boven.

1. Hugo, Natascha, Luca, Esmee en Kyan:
    10 juni 2014
    Wat een verhalen allemaal, ik heb het idee dat dit een gevaarlijkere route is dan die naar Santiago. Is het in Italie ook nog zo of zijn dat rustigere wegen. Pas maar op want we willen wel dat jullie weer heelhuids thuiskomen. Hier is het weer ook lekker, goede temperaturen en niet zo koud als vorig jaar rond deze tijd. Af en toe een verkoelende bui en dan weer gewoon aangenaam zomer weer. Veel liefs van ons.
  2. Mam:
    10 juni 2014
    Jongens, dit is doodeng, helemaal met die zware rugzakken. Van dat "naar beneden storten" ga ik straks wakker liggen. deze tocht lijkt mij ook veel riskanter dan S'de C. of verbeeld ik me dat? Wees alsjeblieft voorzichtig en neem geen risico's.
    Liefs Mam
  3. Anouk Kuizenga:
    11 juni 2014
    Prachtige foto's hoor! Tsja je moet er wat voor over hebben... Doe voorzichtig en hopelijk kunnen jullie binnenkort genieten van de enige echte Italiaanse pizza's!!! Mmmmm !!